Den beryktade "mördarbacken"

Idag har det avverkats ett intervallpass på den fina anläggningen Lugnet. Det var full rulle uppe på stadion, minst tre pistmaskiner var ute och förberedde inför kommande världscuptävlingar. Klingen var givetvis på plats, en riktig stämningshöjare. Suther var också på plats, fick höra en del historier från Kina. Jag säger bara 14d "haha haha"
Nejdå, du behöver inte vara orolig ;)

Intervallerna gick ok. På de två första intervallerna fick benen smaka på syra när den beryktade mördarbacken skulle avklaras. Det var ingen barnlek att ta sig hela vägen upp, sista metrarna får man kämpa! Sedan blev det två intervaller med mer fart istället, då väljer man inte mördarbacken.

Så här skriver Björn Dählie om mördarbacken i sin bok Gulljakten:

""Mördarbacken i Falun är min stora skräck. Före VM i Falun tänkte jag mycket på "Mördarbacken", men klarade aldrig att få de negativa tankarna ur huvudet. Visst vann jag 30-kilometersloppet, men alla tre rundorna tappade jag sekunder i "Mördarbacken".

Han skriver vidare:

 "På 10-kilometern i samband med VM i Falun åkte jag hela tiden och tänkte på att spara på krafterna för det fick inte ske igen. Vid botten av backen ledde jag med några sekunder, men uppöver backen blev jag stum. På toppen kände jag mig som en påskturist. Jag tappade sju, åtta sekunder, förlorade segern på detta, trots att sekundanterna och publiken gjorde vad de kunde för att heja fram mig".




// R

Kommentarer
Postat av: Åsarnabrud Lisa

Bra killar, eran uppdatering tar sig men än så länge tycker jag nog att vi har ett litet övertag:)

2009-03-10 @ 19:55:59
URL: http://asarnabrudarna.blogg.se/

Vill du säga nått?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Blogg/Hemsida:

Kommentar:

Trackback